Południowo-Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Jedlińsku
Najczęściej zadawane pytania
- Czym jest CRS i EuroFATCA?
Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. EuroFATCA ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania. Regulacje dotyczące automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, potocznie określa się mianem „EuroFATCA” alternatywnie „CRS”.
- Jaka jest podstawa prawna w Polsce dotycząca EuroFATCA i kiedy wchodzi w życie?
W Polsce została uchwalona Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. 2017 poz. 648), która obowiązuje swoim zakresem instytucje finansowe począwszy od dnia 1 maja 2017 r.
- Kogo dotyczy EuroFATCA?
EuroFATCA dotyczy wszystkich Klientów Indywidualnych i Klientów Instytucjonalnych.
- Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki?
Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami EuroFATCA.
- Jakie produkty bankowe są objęte EuroFATCA?
Wszystkie rachunki depozytowe w tym produkty bankowe oferowane przez Bank takie jak: rachunki ROR, rachunki bieżące, rachunki JST, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, rachunki typu a’vista.
- Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku?
W związku z wymogami CRS, Bank poprosi o dostarczenie poniższych informacji:
- Klient indywidualny:
- imię i nazwisko;
- aktualny adres zamieszkania;
- miejscowość i kraj urodzenia;
- data urodzenia;
- kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
- Klient instytucjonalny/podmiot prawny:
- nazwa;
- aktualny adres siedziby (w tym kraj);
- kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- status podmiotu;
- dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
- Czy złożenie w banku Oświadczenia o rezydencji podatkowej w przypadku zawierania nowej umowy o produkt jest konieczne?
Tak. Stosownie do przepisów Ustawy pobranie Oświadczenia w toku otwierania rachunku jest elementem obligatoryjnym do jego otwarcia. W przypadku odmowy złożenia przez Klienta przedmiotowego Oświadczenia, Bank odmówi zawarcia stosownej umowy i otwarcia rachunku produktu.
- Jak często Klienci są zobowiązani do przekazywania informacji o swojej rezydencji podatkowej do Banku?
Po złożeniu przez Klienta w Banku ważnego Oświadczenia, kolejne będzie konieczne jedynie w przypadku aktualizacji informacji danych osobowych lub jeśli Bank uzna,
że status rezydencji podatkowej mógł ulec zmianie.
- Jakie informację Bank będzie przekazywał do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej?
Bank bęzie przekazywał informacje dotyczące Klienta (m.in. imię i nazwisko/nazwę, adres/siedzibę, TIN –numer identyfikacji podatkowej) oraz posiadanych przez niego rachunków (m.in. identyfikator rachunku, saldo rachunku).
- Od czego zależy przynależność rezydencji podatkowej?
Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od kilku czynników m.in.: oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących kraju rezydencji podatkowej, każdy Klient zobowiązany jest skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.
Wstecz