Południowo-Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Jedlińsku

Przejdź do sekcji

Nagłowek strony

Strona główna

CRS / EuroFATCA

Najczęściej zadawane pytania

  1. Czym jest CRS i EuroFATCA?
    Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. EuroFATCA ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania. Regulacje dotyczące automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, potocznie określa się mianem „EuroFATCA” alternatywnie „CRS”.
  2. Jaka jest podstawa prawna w Polsce dotycząca EuroFATCA i kiedy wchodzi w życie?
    W Polsce została uchwalona Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. 2017 poz. 648), która obowiązuje swoim zakresem instytucje finansowe począwszy od dnia 1 maja 2017 r.
  3. Kogo dotyczy EuroFATCA?
    EuroFATCA dotyczy wszystkich Klientów Indywidualnych i Klientów Instytucjonalnych.
  4. Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki?
    Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami EuroFATCA.
  5. Jakie produkty bankowe są objęte EuroFATCA?
    Wszystkie rachunki depozytowe w tym produkty bankowe oferowane przez Bank takie jak: rachunki ROR, rachunki bieżące, rachunki JST, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, rachunki typu a’vista.
  6. Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku?
    W związku z wymogami CRS, Bank poprosi o dostarczenie poniższych informacji:
    • Klient indywidualny:
      1. imię i nazwisko;
      2. aktualny adres zamieszkania;
      3. miejscowość i kraj urodzenia;
      4. data urodzenia;
      5. kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
      6. numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
    • Klient instytucjonalny/podmiot prawny:
      1. nazwa;
      2. aktualny adres siedziby (w tym kraj);
      3. kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
      4. status podmiotu;
      5. dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej;
      6. numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
  7. Czy złożenie w banku Oświadczenia o rezydencji podatkowej w przypadku zawierania nowej umowy o produkt jest konieczne?
    Tak. Stosownie do przepisów Ustawy pobranie Oświadczenia w toku otwierania rachunku jest elementem obligatoryjnym do jego otwarcia. W przypadku odmowy złożenia przez Klienta przedmiotowego Oświadczenia, Bank odmówi zawarcia stosownej umowy i otwarcia rachunku produktu.
  8. Jak często Klienci są zobowiązani do przekazywania informacji o swojej rezydencji podatkowej do Banku?
    Po złożeniu przez Klienta w Banku ważnego Oświadczenia, kolejne będzie konieczne jedynie w przypadku aktualizacji informacji danych osobowych lub jeśli Bank uzna,
    że status rezydencji podatkowej mógł ulec zmianie.
  9. Jakie informację Bank będzie przekazywał do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej?
    Bank bęzie przekazywał informacje dotyczące Klienta (m.in. imię i nazwisko/nazwę, adres/siedzibę, TIN –numer identyfikacji podatkowej) oraz posiadanych przez niego rachunków (m.in. identyfikator rachunku, saldo rachunku).
  10. Od czego zależy przynależność rezydencji podatkowej?
    Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od kilku czynników m.in.: oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących kraju rezydencji podatkowej, każdy Klient zobowiązany jest skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.