Aktualności

Informacja

Menu witryny

"Logowanie Internet Banking"

Bezpieczeństwo w sieci

Nie czekaj, reaguj!


Pamiętaj! Jeśli doszło do oszustwa, coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim Bankiem Spółdzielczym.

 

Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w internecie:

 

Bankowość internetowa:

  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
  • Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe).
  • Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
  • Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
  • Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
  • Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
  • Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
  • Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
  • Pamiętaj aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
  • Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.

Komputer i telefon:

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
  • Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
  • Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
  • Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
  • Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
  • Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
  • W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.

Podejrzany kontakt:

  • Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
  • Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
  • Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
  • Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
  • Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię.
  • Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
  • Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
  • Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
  • Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej Nasz BANK lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku. Dowiedz się więcej o 3D Secure >>

Nie daj się oszustom! Poznaj metody, z których najczęściej korzystają:

Phishing:

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej. Oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

niewielkiej kwoty, którą masz dopłacić do przesyłki bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które możesz zdobyć podejrzanych logowań na Twoim koncie problemów z Twoim kontem lub płatnością niekompletnych danych, które musisz potwierdzić niezapłaconej faktury, którą masz opłacić


Jak się chronić?


- Zanim klikniesz w link lub pobierzesz jakiś plik, upewnij się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
- Filtruj spam i zainwestuj w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym.
- Czytaj powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontroluj przelewy na swoim koncie.

 

Vishing i spoofing:

Vishing – co to jest?
To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod pracowników banków i innych zaufanych instytucji, np. policjantów. Oszuści chcą w ten sposób zdobyć Twoje poufne dane (np. login i hasło do bankowości internetowej) lub nakłonić Cię do określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia).


Spoofing – co to jest?
To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika. Oszuści zmieniają numer telefonu, adres e-mail czy adres IP, z których się kontaktują. Zawsze dobrze przygotowują się do rozmowy, aby była ona wiarygodna i uśpiła Twoją czujność.


Jak się chronić?


- Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności).
- Dokładnie czytaj treść SMS-ów i komunikatów z aplikacji mobilnej, które dostajesz.
- Jeżeli jakakolwiek rozmowa wzbudza Twoje wątpliwości lub niepokój, rozłącz się. Chwilę później samodzielnie połącz się z instytucją, z której dzwonił rzekomy przedstawiciel. Koniecznie wpisz numer samodzielnie – nie oddzwaniaj na wcześniejsze połączenie.
- Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których logujesz się do aplikacji bankowej.
- Nie zgadzaj się na alternatywny kontakt mailowy czy SMS-owy.



Fałszywe inwestycje:

To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod maklerów i brokerów giełdowych. Proponują nowe możliwości zainwestowania Twoich środków, które np. wcześniej nie były dostępne na rynku dla każdego. Doskonale przedstawiona oferta staje się przekonująca, przez co ciężko rozpoznać kłamstwo. Co więcej, oszuści bardzo często
wykorzystują wizerunki znanych osób czy firm. Dzięki temu oferta i możliwość szybkiego oraz wysokiego zarobku wydają się jeszcze bardziej wiarygodne. Oszuści stosują oprogramowanie do zdalnej obsługi urządzenia.

Jak się chronić?

- Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności).
- Nie instaluj dodatkowego oprogramowania (np. AnyDesk) na urządzeniach, z których logujesz się do aplikacji bankowej.
- Jeśli otrzymasz przelew z obcego rachunku, który wygląda jak „zwykły” od innej osoby, nie przekazuj go dalej. Jeśli to zrobisz, weźmiesz udział w przestępstwie – praniu pieniędzy.
- Omijaj podejrzane inwestycje. Zawsze przemyśl wszystkie za i przeciw.
- Jeśli masz podejrzenie, że to oszustwo, zadzwoń na policję.

 

 

 

wstecz

Stopka

Rozmiar czcionki

Dodatkowe opcje dostępności

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.